In het kader van Sociaal Ondernemen heeft OHD DigiConsulent het concept DigiSteun – Digitaal Vangnet ontwikkeld.
Tegen alle verwachtingen in, lopen nog steeds veel mensen tegen de digitale muur aan. Men heeft vaak geen idee waar je terecht kunt voor praktische digitale ondersteuning en waar je antwoord krijgt op een digitale hulpvraag. Het concept DigiSteun – Digitaal Vangnet biedt een laagdrempelige hulpstructuur voor digitale hulpvragers dicht bij huis. Hulpvragers zijn bijzonder dankbaar voor de aangeboden DigiSteun hulp. .
Graag bouwt OHD DigiConsulent samen met andere partijen aan een duurzame samenwerking voor een duurzame oplossing. Samen aan de Slag waarbij de mens centraal staat met zijn/haar digitale hulpvraag.
DigiSteun is als een van de voorbeeld initiatieven meegenomen in de nieuwe Brochure (Digitale) Inclusie van VNG Realisatie Hierbij de link naar de brochure. (#DigiSteun – zie pagina 53)
Digitale ongelijkheid als maatschappelijke opgave
Veel mensen kunnen niet aanhaken bij de e-participatiesamenleving. Juist de mensen die gebaat zijn bij goede informatieverstrekking en dienstverlening raken daardoor (nog meer) uit beeld en op achterstand.
Hoe komt het dat niet iedereen gebruik kan maken van het internet? Hoe ziet het hulpaanbod eruit en hoe sluit dit aan bij de behoeften van mensen? Waarom is dit grote en urgente probleem zo lang buiten beeld gebleven? En, wat betekent dit voor de (nabije) toekomst? Samen met ervaringsdeskundigen en lokale organisaties delen we elf wegwijzers voor de toekomst.
#DigiSteun
Trots dat wij hebben mogen bijdragen aan dit onderzoek.
“Samen maken we de Digitale Maatschappij voor iedereen Toegankelijk”
Onderzoek verzorgd vanuit Amsterdam UMC
Auteurs: Christine Dedding en Nicole Goedhart
Opdrachtgever: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
2022 © OHD DigiConsulent